TILANNEKATSAUS POLITIIKKAAN

29.06.2018

Monien kyselyjen takia lähdin kirjoittamaan auki tämän hetkistä poliittista tilannettani.

 

Erosin Perussuomalaiset rp:n jäsenyydestä vuoden 2015 vaalien jälkeen nähtyäni, että puolueen eduskuntaryhmä puoluejohtajan vetämänä unohti kaikki vaaliohjelmansa teemat päästyään hallitukseen. Erooni puolueesta vaikutti myös paikallisyhdistyksen uusi toimintatapa, joka oli ajoittain aika etäällä perussuomalaisesta politiikanteosta ja puolueen arvomaailmasta.

 

Kuuluisan Jyväskylän puoluekokouksen jälkeen sain Perussuomalaisten puoluejohdolta viestiä, että olisin tervetullut puolueeseen. Olisin myös tervetullut seuraavissa eduskuntavaaleissa kokeneena ehdokkaana takaisin. Puoluejohto ei nähnyt mitään ongelmaa lyhyestä erostani puolueesta. Minut hyväksyttiin puolueen jäseneksi jo samana kesänä.

 

Tämän vuoden toukokuussa Perussuomalaisten Hämeen piiri julkaisi kahdeksan ehdokasta ensi kevään vaaleihin. Hämeenlinnasta valittiin Lulu Ranne. Paikallisyhdistys on esittänyt piirille Ranteen lisäksi minua ja yhdistyksen puheenjohtajaa Kari Aaltosta. Loput kuusi ehdokasta nimetään joskus syksyllä. Valinnat tekee piirihallitus, joka ei ole sidottu paikallisyhdistysten esityksiin.

 

Syksyllä siis nähdään pääsenkö yrittämään paluuta Arkadianmäelle. Toivottavasti, sillä aika monta hommaa jäi siellä kesken...

 

RESERVIPOLIISI - HÖLMÖLÄISTEN PEITONJATKETTA

12.4.18

Ministeri Kai Mykkäsen johtama sisäasianministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle suunnitelmansa reservipoliisijärjestelmästä. Reservipoliiseiksi pyrittäisiin värväämään mm. entisiä sotilaspoliiseja. Noin kahden tuhannen henkilön kokoisen organisaation on arveltu maksavan puoli miljoonaan euroa vuodessa. Tuoreeltaan voi epäillä laskelmien olevan pahasti alakanttiin.

1990-luvun lopulla perustettiin ns. täydennyspoliisijärjestelmä, joka olisi otettu käyttöön poikkeusoloissa. Porukkaan sai liittyä melkein kuka tahansa wannabe-poliisi, mutta onneksi koko hanke vaipui unholaan. Nyt kaavailtu ryhmä toimisi poliisin tukena ”normaalielämän poikkeusoloissa” vakinaisen poliisin välittömässä ohjauksessa. Karrikoiden voisi sanoa, että jokaista reservipoliisia pitäisi olla vakinaisen poliisin perään katsomassa. Saavutettavaa hyötyä voi perustellusti kyseenalaistaa.

Reservipoliisiksi pätevöidyttäisiin muutaman viikonlopun koulutuksella. Oikean poliisin peruskoulutusta pidennettiin muutama vuosi sitten yli vuodella, noin 3,5 vuoteen. Muutosta perusteltiin poliisin tehtäväkentän muuttumisella vaativammaksi. Yhtälö ei oikein vakuuta. Sen lisäksi maahanmuuttajia varten ollaan luomassa ”ohituskaista” oikeaan poliisikoulutukseen kevyempine pääsyvaatimuksineen. Viimeistään tämä todistaa, että poliisikoulutusuudistuksessa oli pelkästään tarve päästä eroon opintososiaalisista eduista (opiskeljioiden vapaa majoitus ja ilmaiset ateriat) eli säästösyyt.

Koko reservipoliisijärjestelmä on turha. Virka-apuyhteistyö puolustusvoimien sekä Tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa on jo nyt hyvää. Poliisillakin oli oma toimiva reservi, ennen kuin se tuhottiin. Sen nimi oli Liikkuva poliisi. Reservipoliisijärjestelmään suunnitellut varat tulisikin kohdistaa oikeiden poliisien määrän lisäämiseen sekä poliisikoulutuksen opintososiaalisten etujen palauttamiseen ja opintojen järkestämiseen sellaiseksi, että poliisin ammatti taas kiinnostaisi hakijoita.